خواص نان سنگگ « Armin3D.com

خواص نان سنگگ

در بخش آشپزی — admin @ 4:37 pm July 7, 2013

در بیشتر کشورهای جهان نان یک غذای اصلی است و در اثر استفاده زیاد از نان سفید , نسل بشر رو به انهدام می رود . جای بسی تاسف است که مصرف نان سفید در کشور ما روز به روز زیاد تر می شود . انچه تاکنون گفتیم مربوط به نان سفید بود که با الک کردن بدست می آید و بدتر از آن نان سفید شیمیایی است آردهای سفید تنها آردهای الک کرده ساده نیستند بلکه در بعضی کارخانجات آنها را با مواد شیمیایی سفید می کنند (گازهای سمی) و بدتر , این که به جای خمیر ترش هم مواد شیمیایی به کار می برند که کارخانجات شیمیایی انها را به جای خمیر ترش ساخته اند . این خمیر ترش مصنوعی از ترکیبات زاج سفید است که باید جدا از مصرف ان خودداری گردد , آزمایش آن بر روی سگ معلوم کرد که مولد زخم های سخت معده و روده می باشد , هم چنین بر روی غدد تناسلی زن , سبب کوچک شدن و عدم کارائی تخمدان می شود . یکی دیگر از موارد خطرزا استفاده از کودهای شیمیایی در تولید گندم است سلول های سرطانی حاوی مقدار زیادی پتاسیم می باشند و کودهای مصنوعی این خطر را به مقدار زیادی دارا هستند .

به تمامب بیماران و افراد سالم توصیه می شود که نان سفید را از غذای خود حذف کنند و به جای آن نان سنگک برشته بخورند

سبوس جدار خارجی گندم را تشکیل می دهد و آن قسمت از گندم است که دائما در معرض افتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشید استفاده می کند .به طور کلی تمام قسمت های زنده و فعال گندم در پوست آن جمع می شود موادی که به سبوس می چسبند عبارتند از : مواد چربی , مواد فسفر دار و از همه بالاتر گلوتن که تنها قسمت ازت دار گندم است. اشخاصی که با نان سفید تغذیه می شوند58% آن را هضم نکرده و دفع می نمایند ولی اگر با نان کامل تغذیه شوند فقط 5% آن را هضم نشده دفع می نمایند .

علت این که نان سبوس دار مورد علاقه افرادی است که کار فکری زیاد می کنند , این است که نان سبوس دار دارای ویتامین B2 و نیاسین می باشد که سبب تمرکز و دقت عمل شده و شادابی و خوشحالی را در انسان بوجود می اورند . برای کودکان نیز بسیار خوب است مخصوصا در دورانی که سلول های عصبی در حال  رشد هستند زیرا آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می شود .

و در اخر کمی درباره تاریخچه نان سنگک برایتان می نویسم :

دو نظریه وجود دارد

1 – در نظریه کمیته نانوایان تهران که در تاریخ 19/2/1326 در تهران منتشر شد این طور آمده است که شاه عباس صفوی برای رفاه حال  طبقات تهیدست و لشکریان خود که غالبا در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند به فکر چاره افتاد و راه حل این مشکل را از شیخ بهائی که از اجله علما بود در خواست کرد و شیخ بهائی نیز با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود .

2 – یکی از سلاطین ساسانی بیمار می شود و طبیب معالج تجویز می کند که برای شاه نانی تهیه شود که روی سنگریزه پخته شده باشد . در اجرای این دستور ریگ را روی ساج ریخته و زیر ان را اتش نمودند و خمیر را روی ریگ داغ قرار دادند اما به این طریق یک طرف نان پخته نشد با قرار دادن ساجی دیگر بالای آن سعی کردند تا دوروی نان پخته شود و بدین ترتیب طی سال ها کار و تجربه سنگکی به شکل امروز تکمیل گردید .


SavedURI :Show URL

نظرات

فعلا نظری ثبت نشده است

RSS نظرات برای دنبال کردن نظر ها.

امکان نظردهی در مورد این مطلب وجود ندارد

Powered by Armin3D.com™ © 2004/2024 - All Rights reserved ® - Contact us