کور رنگی چیست؟ « Armin3D.com

کور رنگی چیست؟

در بخش پزشکی — admin @ 7:36 pm April 2, 2010

کوررنگی یک بیماری اختلال ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی رنگ‌ها نمی‌باشد. سلول‌های مخروطی چشم افراد کوررنگ فاقد رنگ‌دانه‌هایی هستند که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند. به همین دلیل این افراد برخی رنگ‌ها را به شکل طیفی از رنگ‌های خاکستری و سیاه می‌بینند.

کوررنگی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها عدم توانایی در تشخیص رنگ سبز و قرمز از یکدیگر است

کوررنگی در سال ۱۷۹۴ توسط شیمی‌دان بریتانیایی، جان دالتون، که خود به آن مبتلا بود کشف شد. با این حال علت آن تنها با پیشرفت علم ژنتیک در قرن بیستم مشخص شد. این اختلال به افتخار دالتون دالتونیسم نیز نامیده می‌شود، هرچند نام علمی آن Dyschromatopsia می‌باشد.

امروزه این اختلال با آزمایش‌های ساده‌ای چون آزمایش ایشیهارا قابل تشخیص است. برای انجام آزمایش به صورت آنلاین اینجا کلیک کنید

سلول‌های مخروطی نوعی از سلول‌های گیرندهٔ نور هستند که در شبکیه قرار دارند. این سلول‌ها بر اساس تحریک‌پذیری خود نسبت طول موج‌های مختلف نور بر سه دسته تقسیم می‌شوند:

1. سلول‌های مخروطی نوع S، که نسبت به طول موج‌های کوتاه (حدود ۴۲۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ آبی می‌شوند.
2. سلول‌های مخروطی نوع M، که نسبت به طول موج‌های متوسط (حدود ۵۳۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ سبز می‌شوند.
3. سلول‌های مخروطی نوع L، که نسبت به طول موج‌های بلند (حدود ۵۶۰ نانومتر) حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و موجب دیدن رنگ قرمز و زرد می‌شوند.

در افراد کوررنگ، در اثر جهش ژن‌ها، یک، دو و یا هر سه نوع سلول مخروطی شبکیه فاقد رنگ‌دانه‌هایی هستند که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند.

کوررنگی یک بیماری ارثی است و اکثر انواع آن وابسته به کروموزوم X هستند. شیوع کوررنگی در مردان بیش‌تر از زنان است، چرا که الل مربوط به این اختلال مغلوب است و بیماری تنها در زن‌هایی بروز که هر دو کروموزوم X آن‌ها دچار نقص باشد.

حدود ۸٪ از مردان و ۰٫۵٪ از زنان دچار یکی از انواع کوررنگی هستند.

کوررنگی ممکن است در اثر جهش ژن‌های کروموزوم‌های دیگری نیز ایجاد شود.

این اختلال با توجه به نوع و مکان جهش ممکن است از بدو تولد آشکار شود و یا در کودکی و یا بزرگ‌سالی نمایان شود. کوررنگی همچنین می‌تواند در طول زندگی پیشرفت کند و یا تغییری نبیند.

ضربه و آسیب مغز به طوری که موجب التهاب و تورم در لب پس‌سری شود و نیز آسیب سلول‌های شبکیه در اثر امواج فرابنفش از عواملی هستند که می‌توانند موجب کوررنگی اکتسابی شوند.

کوررنگی انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها عدم توانایی در تشخیص رنگ سبز و قرمز از یکدیگر است. عدم تشخیص هیچ‌یک از رنگ‌ها یکی از گونه‌های بسیار نادر کوررنگی است، و در آن فرد اشیاء را همچون در فیلم‌ها و یا عکس‌های سیاه و سفید می‌بیند.

مونوکروماسی

مونوکروماسی و یا کوررنگی کامل نوع نادری از این اختلال است که در آن هیچ‌یک از انواع سلول‌های مخروطی فعال نیستند و فرد قادر به تشخیص هیچ رنگی نیست.

دی‌کروماسی

دی‌کروماسی در صورتی ایجاد می‌شود که یکی از سه نوع سلول مخروطی فاقد رنگ‌دانه باشد.

1. پروتانوپیا نوعی دی‌کروماسی است که در آن گیرنده‌های رنگ قرمز کاملاً غیرفعال می‌باشند. در این صورت فرد این رنگ را تیره و مایل به سبز می‌بیند.
2. دوترانوپیا شایع‌ترین نوع کوررنگی است که در آن گیرنده‌های رنگ سبز کاملاً غیرفعال می‌باشند. در این حالت فرد قادر به تشخیص دو رنگ سبز و قرمز از یک‌دیگر نیست.
3. تری‌تانوپیا نوع نادری از دی‌کروماسی است که در آن گیرنده‌های آبی کاملاً غیرفعال می‌باشند و فرد قادر به تشخیص این رنگ نیست.

سه‌رنگی غیرعادی

سه‌رنگی غیرعادی (Anomalous trichromacy) یکی از انواع شایع کوررنگی است که در آن هر سه نوع سلول مخروطی فعال هستند ولی در اثر جهش، تحریک‌پذیری یکی از آن‌ها نسبت به طیف نور تغییر یافته‌است.

1. پروتانومالی یکی از این حالات است که حساسیت گیرنده‌های رنگ قرمز تغییر می‌یابد و تشخیص دو رنگ قرمز و سبز (زیرا طول موج‌هایشان به هم نزدیک‌تر است) را برای فرد دشوار می‌کند.
2. دوترانومالی نوع بسیار شایعی از کوررنگی است که در آن تشخیص دو رنگ قرمز و سبز به علت کاهش حساسیت گیرنده‌های رنگ سبز دشوار می‌شود.
3. تری‌تانومالی نوع نادری است که در آن حساسیت سلول‌های مخروطی فرد نسبت به رنگ آبی کاهش می‌یابد و فرد در تشخیص رنگ‌های زرد و آبی دچار مشکل می‌شود. برخلاف سایر گونه‌ها، تری‌تانومالی وابسته به جنس نیست و تعداد زنان و مردان مبتلا به آن همسان است.

در برخی کشور ها نظیر رومانی و ترکیه, به این افراد گواهینامه رانندگی داده نخواهد شد

آزمایش‌های فراوانی برای تشخیص کوررنگی وجود دارند که آزمایش ایشیهارا یکی از مورد استفاده‌ترین آن‌ها می‌باشد. در این آزمایش تصاویری رنگی به فرد داده می‌شوند که کنتراست رنگ‌ها در هرکدام موجب قابل تشخیص شدن عدد یا شکلی می‌شود. فرد کوررنگ قادر به تشخیص برخی از این اعداد یا اشکال نخواهد بود.

امروزه این اختلال در مدارس اغلب کشورها در کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال تشخیص داده می‌شود.

تا کنون درمانی برای کوررنگی کشف نشده است.

فرد دچار پروتانوپیا قادر به تشخیص عدد سی‌وهفت نخواهد بود.

فرد دچار تری‌تانوپیا قادر به تشخیص عدد پنجاه‌وشش نخواهد بود.

فرد دچار دوترانوپیا قادر به تشخیص عدد چهل‌ونه نخواهد بود.

در صورت تمایل به انجام تست کور رنگی ایشیهارا به صورت آنلاین, اینجا کلیک کنید

3 نظرات

  1. خيلي جالب بود
    با دين عكس ها و اينكه نتونستم عدد ها رو بخونم، فهميدم كور رنگي دارم.
    ممنونم و ناراحت
    به خاطر مشكلي كه دارم

    نظر توسط amir — December 28, 2010 @ 9:00 pm

  2. منم کوررنگی دارم. همیشه از بچگی در تشخیص رنگ ها دچار مشکل میشدم. حتی یکبار معلم سوم ابتدایی به خاطر این قضیه سرکلاس حسابی از دستم عصبانی شد و توی کلاس تحقیر شدم. تا حالا چند بار سعی کرده بودم اسم رنگ ها رو یاد بگیرم ولی همیشه با ناامیدی دست از این کار میکشیدم تا اینکه فهمیدم کور رنگ هستم.
    متاسفانه درمان هم نداره. فقط یه مورد تحقیقاتی روی میمون ها جواب داده که تا بخواد برای آدم ها هم عملی بشه خیلی طول میکشه

    چقدر سخته که دنیا رو مثل بقیه نبینی

    نظر توسط کوررنگ — August 14, 2011 @ 12:35 am

  3. دوست عزیز، شما تنها نیستید. از هر 100 نفر 6 نفر به یکی از مدل های کورنگی به صورت ژنتیکی کور رنگ هستند.

    نظر توسط admin — December 27, 2011 @ 4:48 am

RSS نظرات برای دنبال کردن نظر ها.

امکان نظردهی در مورد این مطلب وجود ندارد

Powered by Armin3D.com™ © 2004/2024 - All Rights reserved ® - Contact us