Armin3D.com

در بخش بدون دسته بندی — admin @ 1:54 pm June 12, 2021
فروش برنج درجه 1 برنج طارم هاشمی یا طارم ندا قیمت در سایت نوشته شده
برنج طارم هاشمی اعلا
قیمت: 330,000 تومان

برنج طارم هاشمی چیست ؟


نوعی برنج در استان مازندران کشت می شود که به برنج طارم هاشمی یا طارم ندا معروف است این برنج ظاهر دانه بلند و قلمی دارد و رنگ آن سفید متمایل به کرم است.



معرفی ویژگی های انواع برنج هاشمی


برنج هاشمی یکی از باکیفیت ترین انواع برنج ایرانی است که علاوه بر کیفیت عطری و طعمی دارای مزایا و ویژگی های منحصر بفردی در تولید است. این برنج دارای ساقه های نازکی است که آفت های مختلفی مثل کرم ساقه خوار امکان رشد و فعالیت در آن را ندارند و در نتیجه این برنج نیاز به سم پاشی کمتری دارد و به همین دلیل به عنوان یک برنج ارگانیک و سالم شناخته می شود.



دستور پخت برنج هاشمی به روش آبکش


ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی می کنیم
به ازای هر پیمانه به سه پیمانه آب و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم و به مدت 3 ساعت در گوشه ای میگذاریم تا خیس بخورد.
برای خیس کردن برنج باید از آب ولرم استفاده کنیم زیرا آب ولرم باعث میشود برنج زودتر خیس بخورد.
بعد از خیس خوردن برنج آن را تقریبا 15 الی 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسدو خامی برنج گرفته شود.
بعد از اینکه تست کردیم و دیدیم خامی دانه های برنج گرفته شده برنج را آبکش می کنیم و به قابلمه برگردانیم. درب قابلمه را با استفاده از دم کنی یا پارچه حوله ای می پوشانیم و اجازه میدهیم به مدت 45 دقیقه دم بکشد.
همچنین قبل از برگرداندن برنج در قابلمه می توانیم مقداری روغن همراه با زغفران دم کشیده یا زردچوبه در قابلمه بریزیم و بعد از حدود 5 دقیقه که روغن داغ شد در کف آن تکه های سیب زمینی, کاهو, کلم, جعفری و یا تکه های بال مرغ قرار دهیم که در این صورت ته دیگ بسیار خوشمزه ای خواهیم داشت. البته قبل از گذاشتن تکه های بال مرغ ته قابلمه باید ابتدا یک طرف آن را در روغن سرخ کنیم و بعد آن را در کف قابلمه بچینیم



دستور پخت برنج هاشمی به روش کته


ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی می کنیم
به ازای هر پیمانه به یک و نیم پیمانه آب و یک چهارم قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم و به مدت 3 ساعت در گوشه ای میگذاریم تا خیس بخورد.
قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار می دهیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد.
اگر برنج را بدون خیس کردن خواستیم بپذیم ابتدا با شعله زیاد آب برنج را به نقطه جوش می رسانیم و سپس شعله گاز را بسیار کم می کنیم تا آب برنج تبخیر شود و برنج دم بکشد.
زمان دم کشیدن برنج در روش کته بستگی به میزان حرارت شعله گاز دارد اما به صورت حدودی 45 دقیقه زمان نیاز داریم.
همچنین با تست کردن دانه های برنج زیر دندان هم می توانیم متوجه پخته شدن برنج شویم.
به این نکته توجه داشته باشید که اگر برنج را خیس کردیدم و حجم برنج زیاد شد باید قابلمه را عوض کنیم تا در موقع پخت, برنج جای لازم را داشته باشد. برنج خیس خورده نباید بیشتر از یک سوم ارتفاع قابلمه را پر کند.



یک نکته مهم در مورد پخت برنج هاشمی


بهتر است برنج را قبل از پختن خیس کنیم این کار چندین مزیت دارد
1-خیساندن برنج قبل از پخت باعث میشود حجم برنج بیشتر شود مثلا اگر یک پیمانه برنج را بدون خیس کردن پخت کنیم و 5 قاشق برنج داشته باشیم همان مقدار برنج را اگر 3 ساعت قبل خیس کنیم 8 الی 10 قاشق برنج خواهیم داشت.
2-خیساندن برنج باعث میشود برنج پخت شده دانه بلند تر و به اصطلاح ری بیشتری بکشد.
3-خیساندن برنج باعث میشود برنج بعد از پخت نرم تر شود.
4-خیساندن برنج با آب و نمک طعم مطلوب تری به برنج میدهد.
5-خیس کردن برنج با آب و نمک باعث میشود برنج هنگام پخت نشکند و دو تکه نشود.
6-هنگامی که برنج در حال خیس خوردن استیون¬ های کلسیم خود را به آب می دهد و در مقابل یون های سدیم نمک را جذب می کند با این کار ساختار شکنندگی برنج کاهش می¬ یابد و باعث می شود برنج خورد نشود و زودتر دم بکشد.
7-خیس کردن برنج باعث میشود برنج کاملا تمیز و پاک شود زیرا هر ضایعاتی در برنج باشد بعد از چند ساعت به روی آب می آید.
در نتیجه اگر قبل از پخت, برنج را آب و نمک خیس کنیم برنج پخت شده دانه بلند تر, سالم تر و در نهایت نتیجه بهتری خواهیم داشت.



تاریخچه پیدایش برنج هاشمی و علت نام گذاری برنج هاشمی


برنج هاشمی یکی از ارقام خاص برنج ایرانی است که به صورت اتفاقی و توسط آقای یوسف هاشمی کشف شد. آقای هاشمی به صورت اتفاقی چند خوشه از این برنج را در اطراف مزرعه خود پیدا کرد و زمانی که از کیفیت این رقم اطمینان یافت نسبت به تولید بذر آن اقدام کرد و توانست با چهار سال پیاپی میزان قابل توجهی از بذر این برنج را تولید کند. او سپس بذرها را در اختیار دیگر کشاورزان قرار داد و در سال 1370 میزان قابل توجهی از شالیزارهای شمال کشور زیر کشت این رقم رفت و امروزه نیز، میزان زیادی از برنج شمال کشور در رقم هاشمی تولید می شود.
برنج هاشمی به دلیل اینکه برای اولین بار توسط آقای یوسف هاشمی کشف شد و بذر آن به صورت عمده توسط ایشان تولید گردید با نام برنج هاشمی شهرت دارد هر چند که تاکنون به صورت رسمی این نام مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی نیست و تاکنون به ثبت نرسیده است.



موقعیت جغرافیایی پیدایش برنج هاشمی و شکل ظاهری آن


این برنج برای اولین بار در زمین کشاورزی آقای هاشمی کشف شد. آقای هاشمی در روستای چاپارخانه در نزدیکی شهر رشت زندگی می کند و این برنج باکیفیت ایرانی از این منطقه به دیگر نقاط شمالی کشور رفت و توانست در حدود کمتر از یک دهه به عنوان محبوب ترین برنج ایرانی شناخته شود.
برنج هاشمی در زمره ی برنج های قد بلند ایرانی شناخته می شود. گیاه این برنج نیز نسبت به دیگر برنج های محلی ایرانی قدی بلندتر دارد. این برنج نسبت به دیگر برنج های ایرانی از جمله برنج علی کاظمی قد بلند تر و گوشت بیشتری دارد. این برنج همواره پس از پخت کیفیت و تازگی اولیه خود را دارد و می توان به دفعات مختلف آن را گرم کرده و مورد استفاده قرار داد به همین دلیل این برنج ایرانی به صورت گسترده در مراکز تهیه غذا و رستوران های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.



نگه داری برنج هاشمی


برنج را در جای خشک نگهداری کنید و ترجیحا از سطح زمین فاصله دهید.
در مکان هایی از منزل یا انبار که رطوبت بالا دارد احتمال شپشک برنج بالا است. جهت اطمینان خاطر میتوانید چند حبه سیر درون ظرف یا گونی برنج یا در انبارها لا به لای برنج قرار دهید تا از نزدیکی هر گونه حشره عایق شود.
اگر زمانی برنج شما شپشک زد نگران نباشید. برنج را درون هوای آزاد پهن کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید. بعد از یک روز برنج را جمع و مصرف کنید.
در انبارهایی که برنج نگه داری می شوند لازم است جریان هوای ملایم وجود داشته باشد و هر ساله انبار تخلیه و ضد عفونی شود. برنج نسبت به باد بسیار حساس است و با کوچکترین جریان بادی دچار ترک شده و هنگام پخت تبدیل به نیمدانه می شود.



تشخیص برنج کهنه


دانه های برنج با جذب رطوبت محیط پخت بهتری می دهند, برنجی که چند ماه از تولید آن گذشته فرصت کافی برای جذب رطوبت را داشته است به همین دلیل پخت بهتری می دهد.
البته توجه داشته باشید برنج نباید بیش از 3 سال نگهداری شود زیرا به مرور پوک و عطر و طعم خوب خود را از دست میدهد .



خرید برنج هاشمی


خرید برنج و تشخیص برنج مرغوب با توجه ویژگی ظاهری انواع برنج که بسیار شبیه به هم هستند کار آسانی نیست.
هنگام خرید برنج به چند نکته باید توجه کنید:
یک: از جایی که برنج می خرید اطمینان حاصل کنید که برنج اصل به شما بفروشد بساری از گونه های برنج شبیه به برنج هاشمی و صدری هستند که به سختی می توان آن را از برنج هاشمی تشخیص داد
دو: اگر قیمت برنج از قیمت عرف بازار پایین تر بود یا برنجی که در شهرستان می خرید با قیمت شالیکوبی در گیلان یکی بود یک جای کار می لنگد برنجی که برای مثال برنجی که شما از ما می خرید اگر از شهر خود بخرید حداقل کیلویی گرانتر است 3 هزار تومن تفاوت دارد. این تفاوت به دلیل هزینه حمل و تخلیه و بارگیری و سود شرکت های پخش و فروشگاه می باشد.
سه: کیفیت در خرید های مختلف ثابت باشد اگر امروز برنجی می خرید به ماه بعد بیشتر از پنج درصد نباید اختلاف کیفیت وجود داشته باشد. تازه این پنج درصد هم به دلیل اینکه برنج محصول کشاورزی است و این مقدار اختلاف قابل قبول است اگر بیشتر از این حدود اختلاف کیفیت وجود داشت باز هم یکجای کار می لنگد.



جمع بندی


برنج هایی که در بازار وجود دارند با نام طارم کیفیت پایین تری نسبت به هاشمی دارند.


شما برای خرید برنج هاشمی اصل و با کیفیت عالی می توانید با اطمینان از فروشگاه حسینی پور خرید نمایید.

خرید

نظرات

فعلا نظری ثبت نشده است

RSS نظرات برای دنبال کردن نظر ها.

امکان نظردهی در مورد این مطلب وجود ندارد

Powered by Armin3D.com™ © 2004/2024 - All Rights reserved ® - Contact us