فرمت کردن فایل به چه دردی میخورد یعنی چه؟ « Armin3D.com

فرمت کردن فایل به چه دردی میخورد یعنی چه؟

در بخش بدون دسته بندی — admin @ 9:45 am August 31, 2016

بهتر است بدانید که اگر شما هارد دستگاه خود را به اصطلاح فرمت نمایید همه اطلاعات از روی هارد و پارتیشن شما پاك میشود ، همه سكتور ها و آدرس دهی‌ آنها در MBR یا MASTER BOOT RECORD پاك میشود،فرمت فایل (File format) یک روش استاندارد جهت نشان دادن نوع فایل، نحوه قرارگیری داده‌ها و نحوه رمزنگاری است. یکی از راه‌های تشخصی فرمت فایل، مطلع شدن از Extension آن فایل است.

فرمت فایل چیست؟

فرمت فایل (File Format)، نوع فایل (File Type) یا قالب فایل یک روش استاندارد جهت نشان دادن ساختار فایل از جمله باینری (Binary) یا اسکی (Ascii) بودن، نوع فایل مانند فایل تصویری، متنی و…، نحوه قرارگیری و ساختار داده‌های فایل و نحوه رمزنگاری آن است.

با استفاده از فرمت یک فایل، سیستم‌عامل می‌تواند فایل را متناسب با نوع آن اجرا و پردازش کرده یا عملیات مختلفی را بر روی آن اعمال کند. درواقع فرمت فایل را می‌توان شناسنامه یک فایل درنظر گرفت. هر نوع فایلی دارای یک قالب یا فرمت است. این فرمت ممکن است یک فرمت استاندارد مانند MP3 یا یک فرمت غیراستاندارد یا آزاد باشد.

فرمت یک فایل، از روش‌های مختلفی قابل شناسایی است. یکی از این روش‌ها که یک استاندارد رایج و در اکثر سیستم‌عامل‌ها قابل استفاده است، شناسایی فرمت فایل توسط پسوند فایل (File Extension) است.

نکته: به پسوند فایل (File Extension) معمولاً به صورت مستقیم، فرمت فایل نیز گفته می‌شود. پسوند فایل، الزاماً فرمت فایل را نشان نمی‌دهد. ممکن است با یک دستکاری ساده، پسوند فایل تغییر داده شود. به هرحال، از این استثناءها صرف نظر کرده و File Extension را در برخی موارد فرمت فایل می‌نامیم. همچنین ممکن است فایلی دارای هیچ پسوندی نباشد!

یکی از روش‌های دیگر برای شناسایی فرمت فایل‌ها، استفاده از متادیتاهای (Metadata) داخلی فایل است که توسط فایل سیستم ساخته می‌شود. این متادیتاها در داخل خود فایل و در قسمتی با نام سربرگ‌های فایل (File Headers، مکانی از فایل که به صورت باینری یا نوشتاری، اطلاعات مربوط به فایل مورد نظر، از جمله فرمت فایل را در خود نگه می‌دارد.) قابل دسترسی هستند. متادیتاهای داخل فایل، بسیار قابل اعتمادتر از پسوند فایل هستند. و از نو تمام سكتور های هارد و پارتیشن مربوطه آدرس دهی‌ میشود . و در نتیجه یک هارد خام در اختیار شما قرار داده می شود .
البته در هنگام QUICK FORMAT اطلاعات فقط از روی سكتور های هارد شما پاك میشود اما نحوه پارتیشن بندی و مقدار فضای سكتور ها و آدرس ثابت می‌ ماند .

نظرات

فعلا نظری ثبت نشده است

RSS نظرات برای دنبال کردن نظر ها.

امکان نظردهی در مورد این مطلب وجود ندارد

Powered by Armin3D.com™ © 2004/2024 - All Rights reserved ® - Contact us